سونی

سونی


بازدید : 286 نفر

سونی

در خلال جنگ جهانی دوم، مهندس جوان ژاپنی، ماسارو ایبوکا که نابغه و مخترع بود در شرکت خود به نام «ابزار دقیق ژاپن» مشغول به کار بود. همزمان آکیو موریتا که رویای ساخت یک گرامافون الکتریک را داشت و تازه از دانشگاه اوزاکا در رشته فیزیک فارغ‌التحصیل شده بود به‌عنوان افسرنیروی دریایی مشغول به‌کار و با ایبوکا آشنا شد. این دو در سال ۱۹۴۶ شرکت مهندسی مخابرات توکیو (Tokyo Tsashin Kogyo) را تاسیس کردند.

اکیو موراتی

در سال ۱۹۸۵ شرکت نام خود را به «سونی» که از لغتSound  اخذ شده است، تغییر نام داد، گرچه اولین محصول شرکت، پلوپز برقی بود اما مهمترین محصول شرکت، رادیوی ترانزیستوری و محصولات صوتی متنوع بود. در مدت همکاری این دو دوست مبتکر، ایبوکا بیشتر وقت خود را بر روی انجام تحقیقات فناوری و توسعه محصول متمرکز می‌کرد و موریتا به گسترش سونی در دنیا، جهانی‌سازی آن، توجه به مسائل مالی، توسعه منابع انسانی و ورود به دنیای نرم‌افزار دست می‌زد. در سال ۱۹۵۰ اولین ضبط صوت نواری که شرکت آن را مدلG  نامید به بازار عرضه و سالهای بعد مدلهای متنوع‌تری از این محصول ارائه گردید.‌ اولین رادیوی ترانزیستوری جهان با مارکTR-55 در سال ۱۹۵۶ توسط شرکت روانه بازار شد. در سال ۱۹۵۹ اولین تلویزیون ترانزیستوری ۸ اینچی نیز از سوی شرکت به دنیا عرضه شد. سه سال بعد، سونی مدلTV5-303  که کوچکترین و سبک‌ترین تلویزیون رنگی در زمان خود بود را ابداع کرد.

ترانزیستور

در سالهای ۱۹۶۳ و ۱۹۶۴ شرکت سونی، ویدئو، میکروفون، ماشین حساب الکترونیکی و تلویزیون کروماترون را به بازار عرضه کرد. در سال ۱۹۶۸ تلویزیون رنگی ترینترون و در سال ۱۹۷۸ اولین نوار کاست ابداع و سپس ارائه گردید. در این مدت، باتلاشهای موریتا، شرکت گام های مهمی در جهت برندینگ و جهانی‌شدن برداشته بود به‌گونه‌ای که در سال ۱۹۶۸ اولین مرکز طراحی برون مرزی خود را در آمریکا دایر کرد. سال ۱۹۸۱ نوار بتاماکس مخصوص ویدئو برای اولین بار توسط شرکت سونی ارائه شد. در دهه ۸۰ میلادی، محصولات متنوعی همچون دوربین فیلمبرداری، رایانه شخصی، مترجم الکترونیک و رایانه گرافیکی ابداع و با برند سونی ارائه گردید. در ابتدای دهه ۹۰ اولین مدیر غیرژاپنی در سونی منصوب شد.

در سال ۱۹۹۴ جعبه بازی معروف سونی (Play Station) به بازار عرضه شد. دو سال بعد آن، سونی دوربین دیجیتالی و اندکی بعد رایانه کیفی خود را نیز به بازار ارائه نمود. در واپسین سال قرن پیش، نوآوری بعدی سونی سرگرمی محبوب همگان یعنی سگ ربات بود. سونی با همکاری شرکت اریکسون به دنیای تلفن همراه وارد شد. از محصولات متنوع تولیدی شرکت سونی می توان واکمن، دیسک گردان رایانه، واچمن، تلویزیونهای دستی، پخش استریو، دوربینهای فیلمبرداری، ولت‌متر و بالش برقی را نام برد.

حوزه‌های کاری
شرکت سونی، امروزه در کسب وکارهای متعددی وارد شده است که عمده‌ترین آن محصولات الکترونیک است (۳/۶۴ درصد). گروه نیمه‌هادی و محصولات مصرفی نظیر تلویزیون، ویدئو، تصویربرداری دیجیتالی و صوتی در این بخش قرار دارد. سایر کسب وکارهای سونی عبارتند از گروه ارتباطات سیار سونی اریکسون، سرگرمی ها، بازی، تجهیزات شخصی و خدمات مالی نظیر بیمه و بانکداری.

فرهنگ و ارزشهای سازمانی
موریتا و ایبوکا در یک بیانیه در آغاز کار شرکت نوشتند «اگر امکان داشت شرایطی ایجاد کنیم که افراد بتوانند با روحیه کار گروهی متحد شوند و استعدادهای فناوری خود را به‌خوبی تجربه کنند، آنگاه چنین سازمانی می‌تواند خوشحالی بی‌حد و حصر و منافع فراوان به‌ارمغان آورد». شعاری که آنها آن را باور داشتند. "روحیه سونی" بود. آنها معتقد بودند سونی یک شرکت پیشگام است و قصد ندارد دنباله‌رو دیگران باشد. شرکت سونی همواره در جستجوی ناشناخته‌ها خواهد بود. چشم‌انداز سونی، ایجاد سرگرمی برای دنیای آینده است.
در سال ۲۰۰۳ شرکت بیانیه ارزش های خود را منتشر کرد و در آن استانداردهای داخلی را که باید توسط همه مدیران و کارکنان سونی به‌کار گرفته شود تبیین کرد. اساس این ارزشها که فرهنگ سازمانی شرکت را تشکیل می‌دهد عبارت است از:
۱ تبعیت از قوانین
۲ رعایت مسائل مربوط به‌کار
۳ سلامتی و ایمنی
۴ مراقبت از محیط
۵ سیستم مدیریت شامل: تعهد شرکت – پاسخگویی و مسئولیت مدیریت – ارزیابی ریسک و مدیریت ریسک – آموزش – ارتباطات – بازخورد مشارکت کارکنان – فرآیند اقدام اصلاحی – مستندسازی
۶ اخلاق شامل: حفاظت از سرمایه فکری سازمان – مشارکت و درگیرشدن در کارهای گروهی – کسب وکار، رقابت و تبلیغات منصفانه و درست – شفاف و بازبودن اطلاعات – نفی فساد، رشوه، اختلاس و حیف‌ومیل اموال – نفی سود غیرمتعارف.